Total de visualitzacions de pàgina:

diumenge, 22 de setembre del 2013

SOL·LICITEM L'OBERTURA D'UN EXPEDIENT A UN FUNCIONARI MUNICIPAL


El passat divendres presentàrem per registre d'entrada de l'Ajuntament una instància a través de la qual sol·licitàvem a la senyora alcaldessa l'obertura d'un expedient informatiu a un funcionari municipal per possibles irregularitats en l'exercici de les seus obligacions laborals. Segons els nostres informadors, aquest funcionari actuava d'una manera poc ètica  i, segons com, sovint les seues accions fregaven la il·legalitat.

Nosaltres, en principi, sempre  hem volgut posar en quarentena qualsevol acusació a un treballador/a públic (car podia estar motivada per raó aliena al seu quefer municipal). Per tant, donàvem a les denúncies -i val a dir que no n'eren poques- el crèdit que pensàvem que havien de tindre en funció de les proves que s'aportaven. I en aquest cas, i a la vista de mesos de consulta d'expedients, d'entrevistes, de recerques en els arxius, en els registres, i en qualsevol lloc que ens hi poguera donar clarícia, hem pogut comprovar que una d'elles, si més no, semblava presentar indicis raonables de veracitat. 

Això no obstant, i tot partint sempre de la presumpció d'innocència del funcionari al·ludit, pensem que, en aquest cas greu, qui ha d'actuar, a fi d'esbrinar la realitat de les suposades irregularitats comeses pel funcionari esmentat, no som nosaltres sinó la senyora alcaldessa en nom de la institució, atés que és el bon nom i la honorabilitat de l'Ajuntament els que estan en entredit.

Els documents que el nostre grup municipal ha fet a mans de l'alcaldia -i a la de la resta de grups municipals- haurien de ser suficients per iniciar de manera immediata l'obertura d'un expedient informatiu, previ a la incoació de l'expedient disciplinari posterior, i a l'apartament immediat del servei d'aquest funcionari local, si més no fins que s'aclarisquen les dades, els dubtes i els indicis que es relacionen en la instància presentada.

La deixadesa mostrada per part de l'alcaldia en aquest assumpte, a pesar de les denúncies reiterades per part d'un ciutadà afectat, i de les reticències, que de manera reiterada expressava l'oposició en plens i comissions, especialment a propòsit de la instal·lació d'una gasolinera al camí de Sant Onofre, fa que siga responsabilitat inexcusable de la senyora alcaldessa actuar amb diligència i rapidesa.

S'ha d'investigar fins al final i, si n'hi ha cas, sancionar. I, com demanem en la instància, si en el transcurs de la investigació s'observaren indicis o proves de delicte, el consistori haurà de traslladar tota la informació recopilada a la Fiscalia, perquè se'n faça càrrec. Tot, diem, per restituir, si fa el cas, l'honorabilitat de la institució i dels qui hi treballen.

Ací deixem part de la literatura jurídica aplicable i sobre la qual es basen les nostres sospites i que, a tenor de la documentació que s'hi aporta, i cas de confirmar-se'n la veracitat, podrien constituir falta disciplinària greu o molt greu.



Llei Orgànica 53/84, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del 
personal al servei de les Administracions Públiques

3. Siga com siga, l'exercici d'un lloc de treball pel personal inclòs en l'àmbit d'aplicació d'aquesta Llei serà incompatible amb l'exercici de qualsevol càrrec, professió o activitat, públic o privat, que puga impedir o menyscabar l'acompliment estricte dels seus deures o comprometre la seua imparcialitat o independència. 


CAPÍTOL IV. Activitats privades



Article 11.


1. D'acord amb el que disposa l'article 1.§, 3, d'aquesta Llei, el personal comprès en el seu àmbit d'aplicació no podrà exercir, pel seu compte o mitjançant substitució, activitats privades, incloses les de caràcter professional, siguen pel seu compte o sota la dependència o al servei d'Entitats i particulars que es relacionen directament amb les que desenvolupen el Departament, Organisme o Entitat on estiguera destinat.



Article 12.



1. En qualsevol cas, el personal comprès en l'àmit d'aplicació d'aquesta Llei no podrà exercir les activitats següents.



a. L'exercici d'activitats privades, incloses les de caràcter professional, siga per compte propi o sota la dependència o al servei d'Entitats o particulars, en els assumptes en què estiga intervenint, haja intervingut en els darrers dos anys o haja d'intervindre per raó del lloc públic. S'inclou en especial en aquesta incompatibilitat les activitats professionals prestades a persones als qui s'està obligat a atendre en exercici del lloc públic.



c. L'exercici, a compte propi o per mitjancer, de càrrecs de tota mena en Empreses o Societats concessionàries, contractistes d'obres, serveis o subministraments o administradores de monopolis, o amb participació o aval del sector públic, siga quina siga la configuració jurídica d'aquelles.



d. La participació superior al 10 per 100 en el capital de les Empreses o 
Societats a què es refereix el paràgraf anterior.



Llei 7/2007, de 12 d'abril, Estatut Bàsic del Treballador Públic


Article 53 Principis ètics

2. La seua actuació perseguirà la satisfacció dels interessos generals de la ciutadania i es fonamentarà en consideracions objectives orientades vers la imparcialitat i l'interés comú, al marge de qualsevol altre factor que expresse posicions personals, familiars, corporatives, clientelars o qualssevulga altres que puguen col·lidir amb aquest principi.


3. Ajustaran la seua actuació als principis de lleialtat i bona fe amb l'Administració en la qual presten els seus serveis, i amb els seus superiors, companys, subordinats i amb la ciutadania.


5. S'abstendran en aquells assumptes en els quals tinguen un interés personal, així com de tota activitat privada o interés que puga suposar un risc de plantejar conflictes d'interessos amb el seu lloc públic.


7. No acceptaran cap tracte de favor o situació que implique privilegi o avantatge injustificat, per part de persones físiques o entitats privades.


9. No influiran en la agilitació o resolució de tràmit o procediment administratiu sense causa justa i, en cap cas, quan fer-ho, comporte un privilegi en benefici dels titulars dels càrrecs públics o dels seu entorn familiar o social immediat o quan supose un menyscapte dels interessos de tercers.


11. Exerciran les seues atribucions segons el principi de dedicació al servei públic i s'abstindran no sols de conductes contràries  a aquest, sinó també de qualsevol altra que comprometa la neutralitat en l'exercici dels serveis públics. 


Article 94 Exercici de la potestat disciplinària


3. Quan en la instrucció d'un procediment disciplinari resulte l'existència d'indicis fundats de criminalitat, se suspendrà la seua tramitació per posar-ho en coneixement del Ministeri Fiscal. 


Llei 10/2010 de 9 de juliol, de la Generalitat Valenciana, d'Ordenació i gestió de la Funció Pública Valenciana.

Article 87 Principis de actuació


La condició de personal empleat públic comporta la observança dels principis d'actuació següents:
  • 1. La seua conducta perseguirà la consecució dels interessos generals i es basrà en consideracions objectives orientades a la imparcialitat, tot abstenint-se en aquells assumptes en els quals tinguen un interés personal o en qualsevol activitat privada que puguen suposar risc de conflicte d'interessos amb el seu lloc públic.

  • Així mateix, no podrà contraure obligacions econòmiques, intervenir en operacions financeres, obligacions patrimonials o negocis jurídics amb persones o entitats quan puga suposar un conflicte d'interessos amb el seu lloc públic. 





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada